Home » » Review : Hikayat Merong Mahawangsa

Review : Hikayat Merong Mahawangsa



Assalammualaikum semua. Lama tak update blog ni.. hehee..bkn takda idea dah. cuma menjak2 ni busy sket. busy dgn test, busy dgn server ragnarok. dan mcm2 lagi. agpun. aritu demam2 sket. kurang sihat laa katekan. hehehe.. korang mcm mana harini? oke2? hope korang dalam keadaan yang sentiasa sihat ok? :D

Ok, cuti sem kalini decide nak tgk wayang, so, dupdap dupdap godek2, tetiba teringat citer KRU studio. Hikayat Merong Mahawangsa Mmg best gila !! rugi kalo korang tak tgk. hehehe...ni sy bgtau dia pnya sinopsis dlu k? :)

Sinopsis
Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu dibawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah.

Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.

Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan.

Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat?

Pengarah: Yusry Kru.

Pelakon:-Stephen Rahman Hughes : Merong Mahawangsa (Pelakon Utama),Dato’ Haji Rahim Razali:Kesum (Pelakon Pembantu),Khir Rahman:Kamawas (Pelakon Pembantun), Ummi Nazeera:Embok (Pelakon Pembantu),Nellie Ng:Ying Ying (Pelakon Pembantu),Jehan Miskin:Embi ( Malay Warior ) (Pelakon Pembantu),Umie Aida:Lang ( Ibu Merong Mahawangsa )

Amcam? menarik bukan? hehehe.. Citer ni Banyak guna Kesan2 CGI. mmg gempak gila ! hehehe..jalan citer best.. ada unsur2 lawak ape semua. kesan2 khas, bunyi. mmg gempak. 1st time citer melayu mcm ni. bangga beb ! hehehe...so bagi 4.5 / 5 bintang tok citer ni !! hehe

P/S : Nak tgk lagi skali. sape leh belanja? haha
Share this article :

+ Pengkritik + 2 Pengkritik

Anonymous
March 13, 2011 at 10:17 AM

hahaha..otak kuno punya olang

March 24, 2011 at 2:03 AM

best eh? nak tgk jugakk. blanje saye. blanje saye! hehe

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Blog Anda - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger